Gloria i Credo w rycie dominikańskim po 1960 r.
Poproszono mnie o podsumowanie sposobu używania Gloria i Credo we Mszy św. w rycie dominikańskim zgodnie z rubrykami obowiązującymi w 1962 r. Oznacza to nowy system klasyfikowania świąt i nowe przydziały śpiewanych części stałych. Oto to podsumowanie:
Wszystkie święta I klasy:
Zarówno Gloria, jak i Credo zawsze się odmawia.
Ordinarium Mszy I, „In Festis solemnibus”, Graduale S.O.P., s. 126* nn.
Z wyjątkiem święta Najświętszej Maryi Panny, wówczas:
Ordinarium Mszy V, „Sabbatis, Festis, et Octavis B.M.V.”, GSOP, s. 139* nn.
Wszystkie niedziele roku z wyjątkiem Wielkanocy i Zesłania Ducha Świętego
Credo zawsze się odmawia, Gloria się odmawia poza Adwentem, Wielkim Postem i Okresem pasyjnym.
Ordinarium Mszy II, „In Duplicibus communibus et Dominicis majoribus”, GSOP s. 132* nn.
Święta apostołów, II klasa:
Zarówno Gloria, jak i Credo zawsze się odmawia.
Ordinarium Mszy III, „In Duplicibus et Dominicis minoribus”, GSOP, s. 135* nn.
Święta Najświętszej Maryi Panny, II klasa:
Zarówno Gloria, jak i Credo zawsze się odmawia.
Ordinarium Mszy V, „Sabbatis, Festis, et Octavis B.M.V.”, GSOP, s. 139* nn.
Wszystkie inne święta II klasy:
Gloria się odmawia, Credo się nie odmawia.
Ordinarium Mszy III, „In Duplicibus et Dominicis minoribus”, s. 135* nn.
Należy zauważyć, że w Okresie wielkanocnym w święta I i II klasy, poza świętami NMP, używa się wielkanocnego Kyrie z Ordinarium Mszy IV, „Tempore Paschali”, s. 138*.
Święta Najświętszej Maryi Panny III i IV klasy (tzn. wotywa w sobotę):
Gloria zawsze się odmawia, Credo się nie odmawia.
Ordinarium Mszy V, „Sabbatis, Festis, et Octavis B.M.V.”, GSOP, s. 139* nn.
Wszystkie inne święta III klasy:
Gloria się odmawia, Credo się nie odmawia.
Ordinarium Mszy VI, „In Semiduplicibus et Simplicibus”, GSOP, s. 143* nn.
Wszystkie inne dni powszednie IV klasy i dni pokutne (tzn. suche dni II klasy)
Gloria i Credo nigdy się nie odmawia.
Ordinarium Mszy VI, „Profestis diebus”, GSOP, s. 145* nn. z „Ite Missa” z mszału z 1965 r.
Należy zauważyć, że Benedicamus Domino używa się tylko, gdy NATYCHMIAST po Mszy św. następuje jakaś ceremonia — np. procesja w Wielki Czwartek — zob. mszał z 1965 r.
Cykl dominikański można oczywiście zastąpić innymi ordinariami Mszy św.
Źródło: „Dominican Liturgy” za zgodą o. Augustine’a Thompsona OP
Tłumaczenie: Dominika Krupińska